Vést tým může být zábava i noční můra. Můžete mít nastudovány hromady moudrých knih, a stejně se nepřipravíte na všechny situace, které vám vaši lidé uchystají. Práce s týmem je jako stavba domečku z karet. Když už máte pocit, že je vše na svém místě a dokonce to tam drží, stane se, že zafouká vítr, o kterém v předpovědi nic nebylo, a domeček se sype k zemi. Je to normální. Tým je živý organismus, protože jej tvoří živí lidé. Máme pro vás 7 kroků pro budování vašeho týmu: 1. Definujte misi a nastavte pravidla Důležité pro členy týmu je vědět, proč ve firmě jsou, co je jejich mise. Přijde vám to zbytečné? Tak si vás vyzkouším. Požádejte vašeho kolegu, aby jednou větou definoval, proč je u vás ve firmě právě vaše oddělení, jaká je jeho úloha. Nebylo to tak jednoduché, nemám pravdu? Někdy byste se až divili, co lidé dají dohromady za odpovědi: "Marketing je tu pro to, aby natáčel reklamy." "Sales, aby se zbavoval přebytků." "Logistika zajišťuje kamiony" atd. Nejspíš byste takovou odpověď ani nečekali. Tak proč kolegům nepomůžete se lépe orientovat? Vaše mise může znít např. "Jsme logistika. Zajišťujeme včasnou a bezpečnou dopravu našeho zboží k zákazníkům. Jsme ti, koho zákazník nejčastěji potká, proto děláme vše jak nejlépe umíme a s úsměvem." Pravidla fungování týmu by se měla hlavně týkat situací, kdy dochází ke kontaktu s kolegy, klienty, dodavateli atd. Může jít o zásady mailové komunikace, délku meetingů, vyžadování účasti na jednáních, odpovědnosti za rozhodování atd. atd. Nemějte pravidel zbyečně moc a soustřeďte se na to podstatné. Ve chvíli, kdy budete mít "Zásady a misi týmu", každý nováček bude okamžitě vědět, co má dělat a proč. Veřte mi, jakmile dáte do slov, proč tu váš tým je a nastavíte si jasná a jednoduchá pravidla, předejdete řadě konfliktních situací. 2. Poznejte se Lidé spolu mnohem lépe vycházejí, pokud se dobře znají. Když víte, kolik má váš kolega dětí, jaké starosti řeší a že hraje výborně volejbal, bude se vám s ním pracovat snadněji. Znát jeden druhého je důležité, pokud chceme, aby se na sebe tým mohl spolehnout, aby byl schopný jeden za druhého zastoupit a řešit věci bez vaší nutné přítomnosti. Zajistěte proto, aby se lidé dobře znali. Postarejte se o to, aby nováčkové měli co nejvíce příležitostí proniknout do týmu co nejrychleji. Jakou fromu zvolíte je na vás. Výborně fungují týmové sporty, výlet na Kokořín nebo společné vaření. Záleží, co mají vaši lidé rádi. 3. Vyjasněte role "Proč to mám dělat já?" "Já jsem nevěděl, že je to moje práce!" "Kdo za to může?" Nejčastěji vznikají konflikty a problémy, když lidé nevědí, co je jejich zodpovědnost, kdo má co nastarosti nebo ještě lépe, když se jejich pravomoci překrývají. Je vaše odpovědnost, jako zaměstanavatele zajistit, aby každý věděl, co má dělat. Nejjednodušší věc je požádat vaše zaměstance, aby sepsali svůj popis pozice sami. Dejte si s nimi schůzku, na které jej bod po bodu projdete a ptejte se jich, kde vidí možné střety s ostatními, které činnosti dělají a měl by je přitom dělat někdo jiný atd. Přimějte vaše podřízené přemýšlet o tom, co je jejich hlavní priorita, které činnosti jsou ty strategicky nejdůležitější a které ne. 4. Když přijde konflikt, důsledně jej řešte. Je to nepříjemné, ale konflikty se dějí všude tam, kde spolu lidi něco dělají nebo řeší. Je to úplně normální. Jediné možné řešení situace je postavit se k tomu čelem. Dostaňte všechny aktéry na jedno místo. Dejte prostor oběma stranám se vyjádřit - uvidíte, že každá ze stran se na situaci dívá úplně jinak. Poté nechte obě strany navrhnout řešení. Vyzvěte jen například otázkou: "Co doporučujete v této situaci dělat?". Ideální je, pokud dojde ke konsensu, tzn. obě strany se samy dohodnou na jednotném řešení. Pokud ne, je na vás, jaké řešení zvolíte. Vždy byste ale z jednání měli odcházet s tím, že všechny strany vědí, co mají dělat a s řešením souhlasí. O moderování diskuse můžete požádat i někoho nezávislého - interního kouče, vedoucího nezúčastněného oddělení ap. Neřešené problémy nezmizí, ale postupně prorůstají firmou jako mor. Snažte se proto zastavit je, co nejdříve. Vyplatí se to. 5. Podporujte spolupráci Vytvářejte pracovní a projektové týmy. Kombinujte různé členy týmů na různé aktivity. Lidé se jeden od druhého nejvíce naučí a bude je to posouvat jak profesně, tak lidsky. Při spolupráci vznikají nové nápady, prohlubuje se pocit sounáležitosti a smyslu. A krom toho se zažije i spousta legrace. 6. Delegujte smysluplně Při delegování začínejte tím, že vysvětlíte PROČ je potřeba pracovat na vašem zadání. Potom se teprve věnujte detailům projektu (tzn. co je třeba udělat a pak až jak). Na závěr se zeptejte, co ještě dalšího potřebuje váš kolega znát, aby mohl úkol splnit. Tím, že velmi jasně vysvětlíte smysl aktivity, zvyšujete několikanásobně zaujetí pro výsledek, motivaci a odpovědnost. 7. Oceňujte a oslavujte Vypadá to jako jednoduchý tip, ale bohužel většina českých šéfů chválí a oslavuje zoufale málo. Někteří tvrdí, že když mlčí, tak chválí. Lidé ale na ocenění čekají. Když se někomu něco podaří, dá do výkonu více energie než jste očekával, najde nečekané řešení, pomůže nováčkovi v týmu atd. je potřeba mu dát najevo, že jeho snahu vidíte, že si všímáte. Ukazujete tak, jaké chování je žádoucí nejen jemu, ale i ostatním a nastavjete tak kvalitu i do budoucna. Pokud se povede něco týmu jako celku, je to skvělá příležitost to oslavit společně. Vyrazte někam za společnou zábavou. Uvidíte, jak to všichni ocení. autor: Simona Bodláková, www.sevendevelopment.cz
1 Comment
|
Kategorie
All
Archív
December 2023
|