Jedna z rolí, ve které se introverti necítí úplně ve své kůži, je vedení lidí. Souvisí to s častým stereotypem, že správný lídr by měl mít velké charizma, měl by být vidět a slyšet a zkrátka to musí být výrazné eso. Jenomže zkušenosti ukazují, že velmi úspěšné firmy mohou být zcela klidně vedeny introvertními lidmi. Příkladem mohou být největší technologické giganty jako je Apple nebo Microsoft. Mají introverti předpoklady pro vedení týmů? Introverti dávají přednost hlubšímu záběru v oboru před širším a řekněme povrchnějším propojováním. U lídrů se čeká spíše širší porozumění kontextu, a to je poloha, která svědčí spíše extrovertům. Očekává se také dobrá schopnost komunikace a spojování jedinců do týmu. To jsou všechno předpoklady spíše extrovertně nastavených lidí. Fakt, že pro introverty není vedení lidí úplně snadné, ale neznamená, že v tom nemohou být dobří. Proč je introvertních lídrů málo? Krom toho, že se introverti do vedoucích rolí zrovna nehrnou, ti, kteří zájem projeví, naráží na překážku v podobě zažité představy, že introverti nejsou týmoví. Setkala jsem se s talentovaným mladým "skoromanažerem", který nakonec vedoucí pozici nedostal, protože se tu a tam nezúčastnil firemních (ne)povinných akcí, jako jsou teambuildingy, kafíčka, cigárka a pivečka. To prý svědčilo o jeho netýmovosti. Byl to naprostý nesmysl a promarněná příležitost. Vést lidi chce od introvertů odvahu a zdravé sebevědomí Vedení lidí je pro introverty výzva, která se pojí s velkou odvahou opustit teplo a klid komfortní zóny a práci na sobě hlavně v oblasti komunikace a rozvoje vztahů. Chcete-li se stát ještě lepšími lídry, je tu pro vás sedm užitečných tipů: 1. Buďte týmoví Týmovost spočívá v ochotě dát přednost společnému zájmu před svým osobním, a to jde introvertům zpravidla lépe. Jsou totiž schopni analýzy a pokory a rychleji si ujasní, co je opravdu potřeba udělat pro dobro celku. K týmovosti v roli lídra patří také schopnost spojovat jednotlivce ve spolupracující skupinu. To už může být pro introverta velmi nepřirozený úkol, protože sám tuto potřebu necítí. Může mít tendenci spíš vytvářet s každým v týmu vztah jednotlivě, než je spojovat v celek a podporovat spolupráci. Velkým krokem vpřed může být to, že se zaměříte na propojování lidí navzájem. Kdykoliv si všimnete nebo uvědomíte, že by bylo užitečné, aby na některém z úkolů mohli spolupracovat dva nebo více lidí, zařiďte to. Vytvoříte tak vztahy uvnitř týmu, podpoříte spolupráci a učení. 2. Poznejte svůj tým Extroverti mají častěji tendenci předpokládat, že svět se točí kolem nich a všichni to mají stejně. Introverti jsou schopni analýzy a hlubší znalosti. Můžete tuto přednost využít i v tom, že lépe poznáte svůj tým a budete lépe pracovat s jednotlivými potřebami lidí v týmu. Díky této znalosti můžete přizpůsobovat komunikaci i zapojení jednotlivců. Najděte si osobnostní typologii, která vám bude vyhovovat. Na trhu jich je spousta – např. MBTI, Strenghtfinder, Enneagram, DiSK, Socion atd. Naučte se rozpoznávat jednotlivé typy a jejich potřeby. Naučte to i váš tým. Zvýšíte tak sebeuvědomění lidí, schopnost tolerance a přijetí. To vše má velmi pozitivní účinek na emoční stabilitu a spolupráci v týmu. Komunikujte v týmu svoje potřeby a svůj styl – vypíchněte své „jinakosti“, ale i silné stránky. Snížíte riziko zklamání z nenaplněného očekávání. 3. Komunikujte víc, než je vám přirozené Tento tip směřuje spíše k těm tišším introvertům. Je spousta introvertů, kteří nemají s komunikací žádné problémy a naučili se ji velmi dobře využívat. Pokud víte, že vám komunikace s ostatními není příjemná, je to váš prostor pro rozvoj. Najděte si svůj styl komunikace. Nemusí to být jen komunikace na osobní úrovni, můžete využít mailu, chatu nebo jiných komunikačních prostředků - vždy je ale využívejte v kombinaci. A hlavně - komunikujte minimálně o 20 % více, než vám připadá dostatečné. Komunikujte zejména PROČ chcete dělat změny nebo pracovat na nových projektech. Při delegování se doptávejte, zda druhá strana rozumí. Díky vašemu sklonu být ve slovech střídmí se může stát, že některé informace příjemci uniknou. 4. Konflikty a problémy berte pozitivně Konflikt je obvykle ukazatel toho, že něco nefunguje. A to je výborná příležitost něco zlepšit. Chtějte po vašich lidech, aby přišli se svým vlastním řešením. Vím, bude to trvat déle a asi to nebude tak dokonalé, než kdybyste to vymysleli vy sami, ale věřte, bude to efektivnější. 5. Buďte si vědomi svých silných stránek Sebevědomí bývá u introvertů spíše nižší. Uvědomění si vlastní hodnoty ale může hodně pomoci vám i vašemu týmu. Máte toho totiž spoustu co nabídnout. Introverti mají silné stránky, o kterých se extrovertům ani nezdá. Například nesetrváváte jen na povrchu tématu, ale jste schopni hlubšího porozumění. To z vás dělá skvělé odborníky a kompetentní mentory. Pokud zůstanete v přítomnosti a neutečete do snění, můžete být také velmi dobří v naslouchání. Díky tomu, že nemáte neustálé nutkání skákat ostatním do hovoru, mohou se z vás stát mnohem lepší koučové poskytující respekt a důvěru. To jsou věci, které se extroverti musí vědomě učit. Dobrým rozvojovým cvičením pro introverty bývá vést si deníček svých úspěchů. 6. Oceňujte a chlubte se úspěchem svého týmu Chlubení vám asi půjde ze všeho nejméně. Nejvyšší kvalita je pro vás standard a když se něco povede, tak je to tak, jak to má být a není o čem mluvit. Ale je. Vedete-li tým, tak vězte, že jedním z největších motivačních faktorů je ocenění. Ocenění prosím neznamená expresivní, nabubřelé a hyperpozitivní vyzdvihování malicherností. Ocenění je to, že dáte najevo, že vnímáte a všímáte si toho, že někdo dělá něco opravdu dobře, nad rámec svých povinností nebo i přes to, že to je pro něj hodně těžké. Dobře vyjádřeným oceněním sdělujete, že člověka zříte. A to je to nejvíc, co mu v dnešní době můžete dát. Využijte tedy svůj obrovský dar pozorovat a vnímat a zkombinujte jej s tím, co se musíte trochu učit - s komunikací. Získáte zapojení a zapálení vašich kolegů. 7. Relaxujte a nabíjejte baterky po svém Vedení lidí může být velmi vysilující disciplína nejen pro introverty. Introverti jsou ale mnohem více vystaveni riziku sociálního vyhoření (únava ze společnosti). Svou energii obnovují nejlépe o samotě, a tak by měla vypadat i jejich psychohygiena. Vyrazte pravidelně na procházku do lesa, cestujte samostatně nebo choďte běhat. Dělejte cokoliv, co vám pomůže zregenerovat a připravit se na práci v týmu a s týmem. Být opravdu dobrým lídrem je něco, co je třeba se učit. Pracovat na sobě by měli introverti i extroverti. Pro nás všechny, co vedeme týmy, je to cesta, která nikdy nekončí. Nejlepší rozvojovou cestou bývá práce s koučem nebo mentorem. SIMONA BODLÁKOVÁ - koučka lídrů Simona svou 20ti letou kariéru prožila hlavně ve strategických a marketingových odděleních rodinných i globálních firem. Téměř polovinu toho času vedla týmy, které měly nejrůznější cíle i povahu. Ve své práci s lidmi pro ni byla důležitá rovnováha, radost z práce, zaměření na lidi i na výkon a opravdový leadership. www.simonabodlakova.cz
2 Comments
Leave a Reply. |
Kategorie
All
Archív
December 2023
|