Firemní kultura je fenomén, kterému se věnuje stále více lidí. Je to jen trend doby, anebo je to nový způsob uvažování, který přetrvá? Firemní kulturu můžeme vnímat jako osobnost člověka. Má ji každá firma a v každé firmě je jiná. Člověk, který kultivuje svou osobnost, pracuje na svých silných stránkách, zná své limity a rozvíjí své schopnosti, dosahuje zpravidla lepších výsledků. Je úspěšnější. Jasný dopad na obchodní výsledky má i čas věnovaný rozvoji firemní kultury.
Jak vypadá úspěch? Úspěch může vypadat pro každého jinak - někdo za něj považuje hmotné zabezpečení, jiný zážitky, vztahy nebo dosažené tituly. Dobré je si ale uvědomit, proč je zrovna naše pojetí úspěchu pro nás tak důležité. Chceme hmotné zabezpečení, protože se potřebujeme cítit bezpečně? Chceme dobré vztahy, protože je pro nás důležité cítit se milovaný, přijímaný? Chci se celý život vzdělávat, protože tím, co znám, dokazuji svou hodnotu? Jakmile si uvědomíme, co je za naším cílem, jaké hodnoty a emoce si naplňujeme dosahováním těchto cílů, tak se nám otvírá mnohem širší škála způsobů, jak toho dosáhnout. Je pro nás snazší naplňovat naše osobní poslání nebo smysl. Proč tu firmy jsou? Co odpoví vaši zaměstnanci na otázku, proč tu je vaše firma? Pokud odpovídají, že proto, aby vydělávala peníze, mají pravdu. Jenomže jen částečně. Zisk nebo jiný finanční ukazatel je výsledkem hospodaření, ne smyslem podnikání. Důvodem pro založení společnosti bylo pravděpodobně něco jiného. Google je tu proto, aby usnadňoval lidem přístup k informacím. Skype spojuje přátele a kolegy, kdekoliv na světě právě jsou. Banky spravují vaše peníze za vás. Všechny zmíněné společnosti generují zisky. Ale není to jejich poslání. Vidět smysl v tom, co dělám, je silnější motivace než stravenky Zaměstnanci vaší firmy musí jasně vědět, jaký smysl má jejich práce. Proč vaše firma existuje? Jaký přínos má pro svět? Ve chvíli, kdy je toto jasné a jsou jasné hodnoty, které firma reprezentuje, je pro zaměstnance jednodušší se s nimi identifikovat. Anebo ne. Pokud zaměstnanec zjistí, že jsou firemní hodnoty a poslání v rozporu s jeho přesvědčením, je načase se rozloučit. Ujasnění toho, jaké poslání vaše firma má a jaké hodnoty reprezentuje se následně projeví v tom, jak zaměstnanci fungují. Odrazí se to v jejich chování uvnitř i na venek firmy. Vidí-li zaměstnanec v práci smysl, který je v souladu s jeho osobními hodnotami, zůstává ve firmě i ve chvíli, kdy mu nabízejí více peněz tam, kde to tak není. Jak urychlit změny Máte-li jasno v tom, jaké poslání i hodnoty vaše firma reprezentuje, mělo by se to odrazit v jednotlivých oblastech firemní kultury. Mělo by to být jasné z toho, jak vaši manažeři vedou lidi, jak ve firmě komunikujete, jaké lidi najímáte, jak organizujete práci, jak vypadá prostředí vaší společnosti. Propojte firemní smysl s osobním Osobní zapojení svých zaměstnanců získáte tím, že firemní poslání spojíte s jejich osobním. Najděte průsečíky a spojte je. Je v bonusovém systému zahrnuto i to, jak se zaměstnanec podílí na dosahování firemního poslání? Pokud tam máte jen finanční hodnoty, tak si prosím přečtěte ještě jednou odstavec o firemním smyslu. Lidé mnohem snáze pochopí, o co vám jde, pokud z toho uděláte jejich osobní věc. Pokud vás zajímá rozvoj firemní kultury, přijďte si pro nové inspiraci a informace na náš workshop 2/11. Více informací najdete zde. autor: Simona Bodláková
1 Comment
|
Kategorie
All
Archív
December 2023
|