V dnešním rychle se měnícím světě, kde konkurence a dynamika pracovního trhu neustále rostou, se klíčovými faktory úspěchu firem stávají správný leadership a schopnost rozvoje týmů. Jedním z nástrojů, kterým můžeme dosáhnout těchto cílů, jsou hodnotící a rozvojové rozhovory. Diskuse o tom, zda jsou hodnotící a rozvojové rozhovory stále relevantní, neustále probíhá. Mým přesvědčením je, že záleží na tom, jak jsou vedeny a s jakým záměrem. Když jsou provedeny správně, mohou se stát klíčovým strategickým nástrojem pro rozvoj organizace.
Jak vést hodnotící a rozvojové rozhovory, aby byly užitečné? 1. Zaměřte se na rozvoj Spíše než hodnotící rozhovory by se mělo jednat o rozvojové rozhovory. Rozdíl je zásadní. Když nás někdo hodnotí, máme tendenci zaujmout obraný postoj. Místo hodnocení se raději zaměřte na to, v čem by se měl váš kolega nebo podřízený rozvíjet. Pomozte jim rozvíjet sebereflexi, otevřené myšlení a chuť se vzdělávat a růst. 2. Dobrovolnost Nechejte své podřízené, aby sami vyjádřili zájem o rozvojový rozhovor. Jděte jim příkladem tím, že sami iniciujete rozhovory se svými nadřízenými. Dobrovolnost zvyšuje motivaci a angažovanost. Buďte ale realističtí v očekávání. Dobrovolný zájem vyjádří z počátku jen malá část kolegů. 3. Odpovědnost zaměstnance Zaměstnanec by měl nést odpovědnost za náplň a směřování rozhovoru. Jako vedoucí rozhovor usměrňujte, vyjasňujte očekávání a doplňujte postřehy. Nenechte rozhovor sklouznout do řešení operativy, jiných kolegů nebo peněz. Tato témata "zaparkujte" a hovor zaměřte zpět na rozvoj. Důležité je, aby zaměstnanec nejprve přemýšlel o tom, co sám může udělat pro svůj rozvoj, a poté hledal, kdo mu s tím může pomoci. 4. Pravidlo 60/40 Alespoň 60 % času by měl mluvit zaměstnanec. Dává mu to prostor vyjádřit své myšlenky, představy a plány. Role vedoucího je spíše reagovat, korigovat a ptát se. Neměli byste ale přebírat většinu prostoru pro sebe. 5. Pozornost a akční kroky Věnujte maximální pozornost vašemu kolegovi. Zajistěte si nerušený čas a prostor. Aktivně naslouchejte a ptejte se. Na konci rozhovoru musí být jasné akční kroky, které obě strany budou dodržovat. Rozvojový rozhovor jako strategický nástroj Rozvojové rozhovory jsou strategickým nástrojem, který pomáhá pracovat s jednotlivci v týmu a rozvíjet je. Pomáhá jim posouvat se a učit se nové věci. Dává jim pocit důležitosti a vědomí toho, že se s nimi počítá. Příklad z praxe: Ve Witte Automotive Czechia začlenili rozvojové rozhovory mezi klíčové nástroje manažerského vedení. Praktickým školením a nácvikem prochází stovky manažerů a vedoucích. Tato praxe je součástí jejich firemní DNA, která zdůrazňuje "Začínáme sami u sebe". Mimo jiné tak díky přípravě na rozhovor učí své kolegy hledat způsob, jakým mohou sami přispět ke svému vlastnímu rozvoji. S kolegy ze SevenIN jsme průvodci při školení a nácviku rozhovorů top i středního managementu.
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorie
All
Archív
December 2023
|