Síla firemní kultury a její vliv na dlouhodobý úspěch firmy jsou v posledních letech velké téma. Mnozí zakladatelé a manažeři firem už dnes chápou důležitost kultury a pečují o ni jako o největší bohatství firmy. Co tedy je firemní kultura a proč je tak důležitá Firemní kulturu můžeme definovat jako soubor toho, čemu lidé ve firmě věří, jak pracují, komunikují a jak se chovají uvnitř firmy i navenek. Můžeme ji připodobnit k osobnosti člověka. Stejně jako každý z nás je i kultura každé firmy jedinečná a nepřenosná. Když kultivujeme svou osobnost, pracujeme na svých silných stránkách, známe své limity a rozvíjíme své schopnosti, dosahujeme zpravidla lepších výsledků. Jsme úspěšnější. Stejně tak platí, že když pečujeme o firemní kulturu, pozitivně ovlivňujeme přístup svých lidí k práci, jejich loajalitu a zapojení i schopnost přicházet s inovativními nápady. Zdravá kultura firmy má také velký vliv na její atraktivitu jako zaměstnavatele a schopnost udržet si schopné lidi. Tím vším kultura rozhoduje o dlouhodobém úspěchu či neúspěchu firmy. Kultura firmy se projevuje chováním k zaměstnancům, tím, koho firma najímá, povyšuje či propouští, chováním k zákazníkům a partnerům i způsobem podnikání a chováním firmy v komunitě, kde působí. Projevuje se i atmosférou, která ve firmě panuje. Stejně, jako když přijdete k někomu na návštěvu, hned cítíte, jestli jsou to lidé podle vašeho gusta, stejně tak podle atmosféry ve firmě poznáte, jestli v ní nebo s ní chcete pracovat. Základní kameny firemní kultury jsou položeny jejími zakladateli. Zda ji firma udrží nezměněnou, záleží na tom, jak pevné tyto kameny jsou. Odpovědnost za kulturu ve firmě vždy nese vrcholový management. Vytváří ji ale všichni členové týmu od generální ředitelky po vrátného i brigádníci nebo externí spolupracovníci. Jak porozumět kultuře firmy Mnoho zakladatelů stratupů je (často právem) hrdých na kulturu své firmy. Na rozdíl od většiny velkých zavedených firem vyznávají svobodu, minimum pravidel a zábavu v práci. A také si uvědomují, že kultura firmy je velké bohatství. V prvních letech jim to obvykle skvěle funguje. Aby ale kultura pomáhala firmě růst, aby v ní lidé pracovali naplno a rádi, je nutné o ni kontinuálně pečovat. A to je možné pouze tehdy, když chápete, co a kdo ji tvoří a ovlivňuje, a hlavně z jakých základů vychází. Jestli se vám jako odpověď na otázku „Jaká je firemní kultura ve vaší firmě?“ vybaví konkrétní slova, lidé nebo příklady chování a shodují se s tím, jak kulturu firmy popisují vaši kolegové, dá se předpokládat, že máte výraznou, vnímanou a snadno popsatelnou kulturu. Ať dobrou, nebo špatnou. Občas ale na tuto otázku slýcháme odpověď „u nás není žádná kultura“. To je obvykle znakem toho, že ve firmě je buď nezdravá, nebo nevýrazná, neuchopitelná kultura, která nevychází z žádných základů a nepromítá se konzistentně do chování lidí, nastavení firmy a jejích činností. Tím pádem nepomáhá firmě ani jejím lidem v růstu. Jak tedy porozumět kultuře firmy, abyste ji mohli udržovat a kultivovat? Tak, že si uvědomíte, z jakých základů vychází. Tím, že poznáte, jak se lidé jako její tvůrci a nositelé chovají uvnitř firmy i navenek, jak komunikují a pracují. Tím, že rozumíte, jak organizace firmy i její prostředí vyjadřují kulturu firmy a také ji ovlivňují. Má firma definované poslání, hodnoty a vizi a žije jimi? V dlouhodobě úspěšných firmách, které mají respekt partnerů a zákazníků a přitahují ty nejlepší lidi, vychází firemní kultura vždy z pevných základů neboli filozofie firmy – tedy z jejího poslání, hodnot a vize. Pokud máte jasno v tom, proč vaše firma existuje, jakými principy se řídí a za jakým cílem směřuje, mělo by se to promítnout do všech jejích činností, její organizace, prostředí i chování a komunikace lidí. Pokud ve firmě nemáte vytvořenou filozofii, zapracujte na tom. Bez ní lidi nevidí ve své práci smysl, a tak lze jen těžko budovat kulturu a dlouhodobě růst. Jestli filozofii máte, ale firma ji nežije, zjistěte důvod. Je problém v tom, že vaši lidé poslání, hodnoty ani vizi neznají nebo se s nimi neztotožňují nebo jen kopírují chování manažerů, kteří se jimi sami neřídí? Jak se lidé chovají, komunikují a spolupracují? Herb Kelleher, předseda správní rady aerolinek Southwest Airlines řekl „Kultura je to, co lidé dělají, když se nikdo nedívá.“ To je výstižné vyjádření firemní kultury. Když chcete pochopit kulturu ve své firmě, věnujte čas poznání toho, jak se lidé chovají, jak pracují, spolupracují a komunikují mezi sebou i s partnery a zákazníky. Zjistěte, jaké nejhorší chování ve firmě tolerujete. Jak se firma stará o to, aby se lidé rozvíjeli, pracovali naplno a byli loajální? Budování businesssu vyžaduje velké nasazení a nadšení od všech lidí. Co vaše firma dělá pro to, aby jim pomáhala podávat potřebný výkon? Jsou správní lidé na správných místech? Jaká je úroveň leadershipu? Jak jsou lidé hodnoceni? Jak si firma udržuje kvalitní lidi? A jak nabírá nové? Odpovědi na tyto otázky vám dají další díl do obrazu vaší firemní kultury. Je organizace firmy nastavená optimálně? Svoboda není anarchie. V chaosu bez pravidel, procesů a vymezených kompetencí budou lidi dělat chyby, pracovat pomaleji a hůř spolupracovat. Ve firmě sevřené přebujelými procesy a pravidly nebo omezené přísnou hierarchickou strukturou zase nebude existovat vůle ani prostor pro kreativitu nebo inovativnost. Obojí bude mít negativní dopad na kulturu firmy. Jak je to u vás? Dáváte svým lidem pravidla a mantinely, které jim práci usnadňují a vedou k růstu firmy? A je organizace stejně jako ostatní oblasti firemní kultury v souladu s posláním a hodnotami firmy? Jaké je ve firmě prostředí? Pracovní prostředí bývá často a neprávem podceňovaná oblast firemní kultury. Jeho kvalita má přitom velký vliv na výkonnost i spokojenost zaměstnanců a svým způsobem „zhmotňuje“ kulturu firmy. Vyjadřuje prostředí vaší firmy svou vybaveností a estetickou stránkou její hodnoty? Vytváří zaměstnancům takové podmínky, aby podporovalo jejich výkon? Dává jim prostor pro odpočinek a soukromí? Jakmile popíšete situaci ve všech zmíněných oblastech, měli byste mít dobrou představu o kvalitě a charakteru kultury ve vaší firmě. Budete znát její silné a slabé stránky, vědět, jaké aspekty opravit a jaké rozvíjet a udržovat. Odpovědět na všechny uvedené otázky ale není jednoduchý úkol. Způsoby jsou různé, ale vždy je nutné zapojit všechny lidi ve firmě. Dobře funguje kombinace individuálních rozhovorů, anonymních dotazníkových šetření, společných workshopů i zapojení netradičních metod týmové komunikace (např. poradního kruhu). Eva Vejvodová, SevenIN Článek vyšel v časopise Starting UP
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorie
All
Archív
December 2023
|