Vzpomínáte si na ten notoricky známý vtip o tom, jak lidé chtějí změnu, ale nikdo nechce měnit sám sebe? Lidé totiž změnu nechtějí. Nejsou na ni naprogramováni. Generační zkušenost je taková, že se změnou může přijít nepříjemno, nebezpečí a v krajním případě smrt. Nejbolestivější je ale změna, která se týká nás samotných. 3 přístupy k problému Když nám něco nevyhovuje, máme zpravidla 3 možnosti:
Oba hledali změnu venku, ne u sebe. Pokud jsme za problém z 50 % zodpovědní díky našemu přístupu, zvykům nebo chování, tak si můžeme být jisti, že nezměníme-li něco z toho, bude se nám historie opakovat. A opakovat a opakovat... dokud nepochopíme naši lekci a neupravíme své chování. K tomu je ale potřeba odvaha, pokora a schopnost sebereflexe. Odvaha, pokora a schopnost sebereflexe V životě firem je to velmi často podobné. Ve chvíli, kdy se přestane dařit - nejsou výsledky nebo odchází lidé - začne management dělat změny zaměřené ven. Svolá krizový meeting, zintenzvní aktivity na podopru prodeje, zvýší tlak na náborové oddělení, začne překopávat bonusový systém. Pokud se ale nepodívá dovnitř na to, co stojí za problémy, jsou to jen promarněné peníze a energie. Přiznat si, že změnit se musíme my sami, totiž vyžaduje někdy velmi vzácnou již zmíněnou odvahu, pokoru a schopnost sebereflexe. Ve chvíli, kdy tyto tři rysy management má, budou kroky ke změně mít smysl. Jak začít se změnami uvnitř firmy? Než začnete cokoliv měnit, vždy si připomeňte firemní poslání a hodnoty. Bez nich nebude žádná změna dávat smysl. Pokud poslání a hodnoty nemáte jasně definované, začněte svou práci právě zde - ujasněte si, jaké poslání a jaké hodnoty vaše firma představuje. Podívejte se na problém, kterému čelíte a snažte se dopátrat toho, co je jeho příčinou. Neřešte symptomy. Růžová tabletka sice zažene bolest, ale jen na několik hodin. Pokud je příčinou bolesti zlomená noha, můžete být díky tomu, že nevěnujete dostatek času příčině, doživotní invalida. Slevová akce vám sice pomůže krátkodobě prodat více výrobků, ale nevyřeší důvod, proč je zákazníci nechtějí za původní cenu. V 99,5 % případů vás pátrání po příčině přivede k tomu, že je potřeba udělat hlubší vnitřní změny. Budete se muset podívat na to, jak vaši manažeři vedou své zaměstnance. Budete muset zjistit, zda máte správné lidi na správných místech. Budete se muset zamyslet nad tím, jak proudí informace ve firmě. Budete muset zjistit, jaké chování tolerujete nebo podporujete, které je v rozporu se záměrem firmy. Před tím, než se pustíte do jakékoliv změny, je třeba situaci nejprve opravdu pochopit. Dívat se, ptát se, naslouchat a pozorovat. Nevíte-li jak na to, rádi vám prozradíme praktické tipy a návody na našem příštím workshopu "Jak zdravá je vaše firemní kultura?" Na setkání s vámi se těší autorka textu: Simona Bodláková
1 Comment
5/2/2021 01:47:15 pm
Thank you for taking the time to share this with us
Reply
Leave a Reply. |
Kategorie
All
Archív
December 2023
|