Firemní vize by měl být klíčovým materiálem každé firmy. Vize dává směr celé firmě a pomáhá dělat správná rozhodnutí. Zachycuje ambice, směřování a předpokládá trendy. V dnešní době se ale těžko předpokládá, co bude za měsíc, natož, co bude za rok nebo za několik let. Dává teď smysl věnovat se firemní vizi? Není leadership bez vize
Umění vést týmy spočívá ve třech základních úkolech lídra: nastavit cíl (mít vizi), vytvořit tým lidí, kteří jej naplní, a odstraňovat a řešit překážky, které na cestě k cíli vzniknou. Na začátku podnikání má vizi téměř každý. Víme, co bychom chtěli vybudovat, na co se chceme zaměřit a kde jsou příležitosti. Po úspěšném začátku a nějaké době se necháme pohltit operativou a zapomeneme vizi upravovat. Snadno se tak stane, že z inspirativní vize zůstane úkol „zvládnout tento rok“ nebo nárůst v prodejích o X procent. Vytratí se ambice a touha se zlepšovat nebo tvořit. Pro zaměstnance, kteří mají chuť dělat velké věci, může být chybějící vize doslova demotivační. Světlo na konci tunelu V době, kterou žijeme nyní, je tvorba vize ještě důležitější než jindy. Nestabilita a nepředvídatelnost současnosti je pro lidi velmi nekomfortní. Stabilita, jistota a bezpečí je totiž jednou ze základních potřeb, kterou když nenaplníme, tak nás nezajímají žádné vyšší cíle. Firemní vize tak může posloužit jako pomyslné světlo na konci tunelu, za kterým jdeme, i když nám zrovna pod nohami přibývají překážky. Firemní vize jako cesta na Měsíc Jak už bylo zmíněno, firemní vize je součástí firemního příběhu. Ten tvoří také firemní poslání a hodnoty. Poslání je odpověď na otázku, proč tu jsme. Co chceme v našem oboru dokázat? Jakou změnu našim zákazníkům, oboru nebo světu přinášíme? Poslání je takovou hvězdou nad horizontem. Ukazuje nám směr, ale pravděpodobně k ní nikdy úplně nedojdeme. Poslání neboli „mission statement“ odhaluje naše motivy a záměr. Mělo by být ale dostatečně obecné, aby přetrvalo věky a odolalo novým trendům. Walt Disney měl například poslání dělat lidi šťastnými. Firemní hodnoty ukazují to, jak věci u nás děláme, co je pro nás opravdu důležité, a přes co nejede vlak. Mělo by jich být maximálně tolik, kolik máme prstů na jedné ruce, aby nebylo těžké si je dobře zapamatovat. Firemní hodnoty vychází často z osobních hodnot zakladatele a jsou jeho trvalým odkazem. Pomáhají nám správně se rozhodovat, vybírat lidi do týmu a nastavovat pravidla a principy chování napříč celou firmou. Firemní vize je na rozdíl od poslání a hodnot časově omezená. Vizi můžete vytvořit na tři roky, pět nebo deset let nebo jako Elon Musk na celé století. V každém případě ji ale jednou naplníte a budete potřebovat vytvořit vizi novou. Firemní vize by měla vystihovat to, co chcete vybudovat a co chcete jako firma vytvořit. Měla by být konkrétní, ambiciózní, realistická, měřitelná a časově ohraničená, zkrátka SMART. Při jejím přečtení byste si z ní měli sednout na zadek, ale zároveň měli mít chuť začít ji hned naplňovat. Měla by být motivující, inspirativní, odvážná. Měli byste se v ní vyhnout klišé a marketingovému žargonu a raději používat srozumitelný a jasný jazyk. Firemní vize by měla být krátká – stačí několik vět, které vyjádří, kde chcete za 3 roky být. Americká NASA měla v 60. letech jasnou vizi: Do konce desetiletí dopravit člověka na Měsíc a zpět. Umím si představit, že taková vize by mě, jako zaměstnance NASA, zvedla každý den z postele a naplnila mě hrdostí, že u toho mohu být. I kdybych byla jen uklízečkou. Kde sehnat křišťálovou kouli? K tvorbě firemní vize křišťálovou kouli nepotřebujete. Stačí přizvat klíčové lidi ve firmě - váš strategický tým. Společná tvorba vize je obrovský zážitek, který vám pomůže stmelit váš tým, podpoří sounáležitost a porozumění. V rámci workshopu, kde vizi budete tvořit, byste měli vyhodnotit minulé období a realisticky popsat, kde se nyní nacházíte. Nenechte se ale strhnout k dlouhým powerpointovým prezentacím výsledků. Větší část workshopu věnujte budoucnosti. Užitečné bývá cvičení vizualizace. Tady můžete použít i symbolickou křišťálovou kouli. Představte si, že už jste v roce naplnění vaší vize. Jak to tam vypadá? Jak se změnil váš produkt nebo služba? Jak se změnil zákazník nebo jeho chování? Kým tam jste? Když si odpovíte na tyto otázky, zaměřte se na to, čeho chcete dosáhnout. Jaký velký úkol si dáte? Firma Amazon má například tuto vizi: „Naší vizí je být společností na světě, která se nejvíce zaměřuje na zákazníky, kde zákazníci mohou najít a objevit vše, co by si mohli chtít koupit online.“ Pokud byste si na vedení workshopu netroufli sami, oslovte zkušeného facilitátora, který vám workshop pomůže zrealizovat. Rádi vám s tímto úkolem pomůžeme i my. A co dál? Když se vám podaří sepsat vizi, za kterou si jako strategický tým stojíte, je třeba ji rozpracovat do strategie firmy a do strategických cílů pro jednotlivá oddělení. Díky tomu, že se na sepisování vize podílel celý strategický tým, neměl by být těžký úkol pro každého vedoucího oddělení vypracovat svůj plán činností a aktivit, které povedou k naplnění vize z pohledu jeho oddělení. Vyprávějte svůj příběh Vize je velmi silným motivačním nástrojem. To ale za předpokladu, že s ní budete správně pracovat. Představení vize zaměstnancům může být velkou událostí a oslavou. Zaměřte se na její srozumitelné vysvětlení, buďte konkrétní, vyprávějte vizi jako příběh. Používejte odkaz na firemní vizi a hodnoty, kdykoliv budete dělat zásadní rozhodnutí, když budete vyhodnocovat výsledky nebo přijímat nové pracovníky. Firemní hodnoty a vize jsou příběhem vaší firmy a měly by se stát součástí běžného života a komunikace. autor: Simona Bodláková facilitátorka strategických workshopů. Více informací zde.
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorie
All
Archív
August 2023
|