SevenIN
  • Úvod
  • ROZVOJ LÍDRŮ
    • Rozvojový program Lídři a kmeny
    • Mastermind pro lídry
    • HR MASTERMIND
    • Jak pracovat s firemní kulturou?
    • Koučink
  • Rozvoj týmů
    • Silná firemní kultura
    • Fungující organizace
    • Týmová spolupráce
    • Strategické workshopy a nastavování cílů
  • MASTERMIND PRO LÍDRY
  • Podcast Lídři a kmeny
  • Blog
  • O nás
  • Kontakt

NAPSÁNO PRO VÁS

VĚŠTĚNÍ Z KŘIŠŤÁLOVÉ KOULE ANEB TVORBA VIZE V NÁROČNÉ DOBĚ

22/11/2021

0 Comments

 
Picture
Firemní vize by měl být klíčovým materiálem každé firmy. Vize dává směr celé firmě a pomáhá dělat správná rozhodnutí. Zachycuje ambice, směřování a předpokládá trendy. V dnešní době se ale těžko předpokládá, co bude za měsíc, natož, co bude za rok nebo za několik let. Dává teď smysl věnovat se firemní vizi?
Není leadership bez vize
Umění vést týmy spočívá ve třech základních úkolech lídra: nastavit cíl (mít vizi), vytvořit tým lidí, kteří jej naplní, a odstraňovat a řešit překážky, které na cestě k cíli vzniknou. 
 
Na začátku podnikání má vizi téměř každý. Víme, co bychom chtěli vybudovat, na co se chceme zaměřit a kde jsou příležitosti. Po úspěšném začátku a nějaké době se necháme pohltit operativou a zapomeneme vizi upravovat. Snadno se tak stane, že z inspirativní vize zůstane úkol „zvládnout tento rok“ nebo nárůst v prodejích o X procent. Vytratí se ambice a touha se zlepšovat nebo tvořit. Pro zaměstnance, kteří mají chuť dělat velké věci, může být chybějící vize doslova demotivační. 

Světlo na konci tunelu
V době, kterou žijeme nyní, je tvorba vize ještě důležitější než jindy. Nestabilita a nepředvídatelnost současnosti je pro lidi velmi nekomfortní. Stabilita, jistota a bezpečí je totiž jednou ze základních potřeb, kterou když nenaplníme, tak nás nezajímají žádné vyšší cíle. Firemní vize tak může posloužit jako pomyslné světlo na konci tunelu, za kterým jdeme, i když nám zrovna pod nohami přibývají překážky. 
 
Firemní vize jako cesta na Měsíc
Jak už bylo zmíněno, firemní vize je součástí firemního příběhu. Ten tvoří také firemní poslání a hodnoty. 

Poslání je odpověď na otázku, proč tu jsme. Co chceme v našem oboru dokázat? Jakou změnu našim zákazníkům, oboru nebo světu přinášíme? Poslání je takovou hvězdou nad horizontem. Ukazuje nám směr, ale pravděpodobně k ní nikdy úplně nedojdeme. Poslání neboli „mission statement“ odhaluje naše motivy a záměr. Mělo by být ale dostatečně obecné, aby přetrvalo věky a odolalo novým trendům. Walt Disney měl například poslání dělat lidi šťastnými. 

Firemní hodnoty ukazují to, jak věci u nás děláme, co je pro nás opravdu důležité, a přes co nejede vlak. Mělo by jich být maximálně tolik, kolik máme prstů na jedné ruce, aby nebylo těžké si je dobře zapamatovat. Firemní hodnoty vychází často z osobních hodnot zakladatele a jsou jeho trvalým odkazem. Pomáhají nám správně se rozhodovat, vybírat lidi do týmu a nastavovat pravidla a principy chování napříč celou firmou. 

Firemní vize je na rozdíl od poslání a hodnot časově omezená. Vizi můžete vytvořit na tři roky, pět nebo deset let nebo jako Elon Musk na celé století. V každém případě ji ale jednou naplníte a budete potřebovat vytvořit vizi novou. 

Firemní vize by měla vystihovat to, co chcete vybudovat a co chcete jako firma vytvořit. Měla by být konkrétní, ambiciózní, realistická, měřitelná a časově ohraničená, zkrátka SMART. Při jejím přečtení byste si z ní měli sednout na zadek, ale zároveň měli mít chuť začít ji hned naplňovat. Měla by být motivující, inspirativní, odvážná. Měli byste se v ní vyhnout klišé a marketingovému žargonu a raději používat srozumitelný a jasný jazyk. 
Firemní vize by měla být krátká – stačí několik vět, které vyjádří, kde chcete za 3 roky být.

Americká NASA měla v 60. letech jasnou vizi: Do konce desetiletí dopravit člověka na Měsíc a zpět. Umím si představit, že taková vize by mě, jako zaměstnance NASA, zvedla každý den z postele a naplnila mě hrdostí, že u toho mohu být. I kdybych byla jen uklízečkou. 
 
Kde sehnat křišťálovou kouli?
K tvorbě firemní vize křišťálovou kouli nepotřebujete. Stačí přizvat klíčové lidi ve firmě - váš strategický tým. Společná tvorba vize je obrovský zážitek, který vám pomůže stmelit váš tým, podpoří sounáležitost a porozumění. 

V rámci workshopu, kde vizi budete tvořit, byste měli vyhodnotit minulé období a realisticky popsat, kde se nyní nacházíte. Nenechte se ale strhnout k dlouhým powerpointovým prezentacím výsledků. 

Větší část workshopu věnujte budoucnosti. Užitečné bývá cvičení vizualizace. Tady můžete použít i symbolickou křišťálovou kouli. Představte si, že už jste v roce naplnění vaší vize. Jak to tam vypadá? Jak se změnil váš produkt nebo služba? Jak se změnil zákazník nebo jeho chování? Kým tam jste?
Když si odpovíte na tyto otázky, zaměřte se na to, čeho chcete dosáhnout. Jaký velký úkol si dáte? Firma Amazon má například tuto vizi: „Naší vizí je být společností na světě, která se nejvíce zaměřuje na zákazníky, kde zákazníci mohou najít a objevit vše, co by si mohli chtít koupit online.“

Pokud byste si na vedení workshopu netroufli sami, oslovte zkušeného facilitátora, který vám workshop pomůže zrealizovat. Rádi vám s tímto úkolem pomůžeme i my.
 
A co dál?
​
Když se vám podaří sepsat vizi, za kterou si jako strategický tým stojíte, je třeba ji rozpracovat do strategie firmy a do strategických cílů pro jednotlivá oddělení. Díky tomu, že se na sepisování vize podílel celý strategický tým, neměl by být těžký úkol pro každého vedoucího oddělení vypracovat svůj plán činností a aktivit, které povedou k naplnění vize z pohledu jeho oddělení. 
 
Vyprávějte svůj příběh
Vize je velmi silným motivačním nástrojem. To ale za předpokladu, že s ní budete správně pracovat. Představení vize zaměstnancům může být velkou událostí a oslavou. Zaměřte se na její srozumitelné vysvětlení, buďte konkrétní, vyprávějte vizi jako příběh. Používejte odkaz na firemní vizi a hodnoty, kdykoliv budete dělat zásadní rozhodnutí, když budete vyhodnocovat výsledky nebo přijímat nové pracovníky. Firemní hodnoty a vize jsou příběhem vaší firmy a měly by se stát součástí běžného života a komunikace.

​autor: Simona Bodláková
facilitátorka strategických workshopů. Více informací zde.
0 Comments



Leave a Reply.

    O čem píšeme?

    Píšeme o firemní kutuře, vedení lidí i organizaci a procesech. O tom, jak budovat firmu, která je úspěšná a prospěšná zároveň.

    Kategorie

    All
    Firemní Kultura
    Introverti
    Leadership
    Osobní Rozvoj
    Pracovní Prostředí
    Procesní řízení
    Simona Bodláková
    Tyrkysové Organizace

    Archív

    December 2023
    October 2023
    August 2023
    May 2023
    November 2021
    October 2020
    May 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    January 2019
    November 2018
    September 2018
    August 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    November 2017
    October 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    December 2016
    October 2016
    April 2016
    February 2016
    January 2016

    RSS Feed

SevenIN s.r.o.
​
​Skaláků 6/1407
​147 00 Praha 4
IČO 26427346
​mobil: +420 604 226 527
Všeobecné obchodní podmínky a GDPR
© COPYRIGHT 2015. ALL RIGHTS RESERVED.
  • Úvod
  • ROZVOJ LÍDRŮ
    • Rozvojový program Lídři a kmeny
    • Mastermind pro lídry
    • HR MASTERMIND
    • Jak pracovat s firemní kulturou?
    • Koučink
  • Rozvoj týmů
    • Silná firemní kultura
    • Fungující organizace
    • Týmová spolupráce
    • Strategické workshopy a nastavování cílů
  • MASTERMIND PRO LÍDRY
  • Podcast Lídři a kmeny
  • Blog
  • O nás
  • Kontakt